شارا، عادل میرشاهی، کارشناس سئو و روابط عمومی- در نگارش هر متنی اعم از یادداشت، خبر، گزارش و مصاحبه، یکی از بایسته های متن رسایی و گویای آن است. چنانچه متن نتواند به تمام سوالات خواننده پاسخ دهد، اصطلاحا به آن متن ناقص می گویند.
با توسعه فضای مجازی متون تحت وب دارای ویژگی های خاصی شده اند و نگارش آنها نیز از اسلوب خاصی تبعیت می کند. چرا که در فضای وب نوشته به مراتب سریعتر منتشر می شوند و همین سرعت انتشار سبب می شود که دیالوگ در فضای وب به سرعت شکل گرفته و رشد کند.
لذا متونی که در وب نگاشته می شوند دارای خاصیت به روز بودن و مبتنی بودن بر متون دیگری هستند که در زمان نگارش برای وب در سایت های دیگر منتشر شده اند. در این شرایط اکثر متون به نوعی به متون دیگر وابسته اند. این وابستگی در بیشتر اوقات متون تحت وب را لازم و ملزوم همدیگر می کند. بدین معنی که بدون متن پیشین نمی توان از جزئیات و یا بافتی که متن در آن نوشته می شود آگاه شد.
از همین جهت است که سردبیران نشریات آنلاین که محتواهایی این چنین تولید می کنند، پس از پایان نگارش متن در مورد واژه ها و عباراتی که احساس می کنند می توان با ارجاع خواننده به صفحه ای در همان سایت (لینک داخلی) یا صفحه ای در تانمای دیگر (لینک خارجی) اطلاعات جامع تری در اختیار او قرار داد، آن قسمت متن را انتخاب و با انتخاب گزینه هایپر لینک، به صفحه مورد نظر لینک می دهند. به این لینک، اصطلاحا «لینک سردبیری» گفته می شود.
بنابراین «لینک سردبیری» عبارت است از: « هایپر لینکی که سردبیر نشریه آنلاین در میان خبر، گزارش، مقاله، مصاحبه و ... برای اقناع مخاطبش به صفحه ای درون سایت (لینک داخلی) یا خارج از سایت (لینک خارجی) می دهد.»
پس از ورود پنگوئن و پاندا و تغییرات نرم در الگوریتم گوگل «لینک سردبیری» از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. این لینک علاوه بر اینکه به اقناع خواننده متن برای دریافت محتوای بیشتر کمک می کند، در بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) نیز موثر است.
این بدین معناست که به تدریج علاوه بر ساخت لینک، محتوای با کیفیت، به روز رسانی مرتب و ...، سایت هایی که از لینک های داخلی و خارجی بیشتری استفاده کرده اند، در نتایج جستجوی گوگل در جایگاه بالاتری نشان داده می شوند.
«لینک سردبیری» برای یک صفحه ویژگی خاصی را می آورد که موتور جستجوی گوگل به آن بسیار علاقه مند است. این ویژگی سرگرم کردن بازدیدکننده در صفحه سایت است. بدین ترتیب که وقتی بازدید کننده از طریق موتور جستجو وارد سایت شما می شود از طریق لینک های متعدد به صفحات گوناگون مراجعه کند و مجبور نباشد پس از مطالعه صفحه شما دوباره به موتور جستجو بازگردد.
نمونه بسیار عالی از «لینک های سردبیری» را می توان در سایت ویکیپدیا مشاهده کرد. همانطور که می دانید در اغلب جستجو ها صفحه ویکیپدیا در ابتدا نشان داده می شود و یکی از دلایل این امر، وجود لینک های متعدد داخلی و خارجی است سایت است.
نکته بسیار مهمی که در «لینک سردبیری» وجود دارد، تاثیر مثبت و منفی «لینک سردبیری» به صفحات خارجی در رتبه صفحه (Page Rank) است. در صورتی که به سایت هایی با پیج رنک کمتر از سایت خودتان لینک سردبیری می دهید بایستی از تگی به نام استفاده کنید. برای آگاهی از نحوه استفاده و تاثیر این تگ، مطالب مرا در شارا دنبال کنید. |